Вплив турбіни на витрату пального: міф чи факт

Серед автомобілістів існує стійке переконання: машина з турбонаддувом неодмінно «питиме» пальне літрами. Й це одна з найпоширеніших думок серед власників авто. Але наскільки вона відповідає сучасній реальності? Звідки взагалі взялася ідея, що пристрій, який допомагає витрачати бензин, максимально ефективно є «ненаситним»?
У цій статті ми спробуємо розібратися, чи є це переконання правдивим або помилковим, та як взагалі турбокомпресор насправді впливає на апетит двигуна.
Звідки взявся міф про «ненажерливу» турбіну
Причин, через які турбокомпресор в авто може стати бездонною ямою, кілька. Наприклад, ранні турбіни мали високий рівень інерції. Простіше кажучи, між натисканням на педаль газу та моментом, коли турбіна давала відчутне збільшення потужності, проходила помітна затримка, так звана «турбояма». Щоб швидко прискоритись, водії інстинктивно сильніше тиснули на газ, заливаючи в циліндри надлишок палива ще до того, як турбіна виходила на ефективний режим. Це призводило до короткочасних, але частих та високих піків витрати.
Також у ті часи системи управління турбонаддувом були примітивними. Відсутність точного електронного контролю за тиском наддуву, моментом упорскування та якістю суміші часто призводило до перезбагачення паливоповітряної суміші.
Наступна причина – суто умоглядна. Турбіни тоді ставилися в основному на великі, потужні двигуни, які самі по собі були ненажерливими. Виникла чітка асоціація між поняттями «двигун з турбонаддувом» та «двигун з високим споживанням палива». До того ж на зорі епохи турбін, виробник думав не про економічність, а про максимальну потужність. Тобто навіть завдання знизити витрати – не стояло.
Нарешті, варто зазначити, що якщо турбонаддув виходить з ладу, він дійсно стає причиною зростання витрати палива. Перші моделі були не дуже надійні, вимагали складного ТО та часто перетворювалися на бездонні ями для пального.
Очевидно, що коріння цього міфу сягає минулого, в епоху становлення турбонаддуву для автомобілів. Ці фактори сформували у поколінь автовласників стійке переконання: турбіна означає високу витрату палива.
Ось тільки з того часу минула майже половина століття.
Технічні фактори, що впливають на витрату палива з турбіною
Сучасний турбокомпресор – це зовсім інша справа, а його вплив на витрату палива неоднозначно та залежить від багатьох факторів. Серед них:
-
тенденція до зменшення робочого об'єму (сьогодні турбіна використовуються для збільшення потужності двигунів з малим об'ємом, у результаті – менша витрата у режимах часткових навантажень);
-
підвищення ефективності конструкції турбіни (сучасний турбокомпресор легше, із змінною геометрією, з подвійними наддувами);
-
точне керування за допомогою ЕБУ (датчики мінімізують перезбагачення суміші, палива подається рівно стільки, скільки потрібно);
-
пряме упорскування палива, що дозволяє точніше контролювати сумішоутворення, використовувати більш високі ступені стиснення.
Зрештою, сучасна турбіна інтегрована в загальну конструкцію двигуна, де все працює в комплексі для оптимізації витрати пального.
Таким чином, сама по собі сучасна турбіна – це не «пожирач палива», а інструмент, що дозволяє зробити двигун більш ефективним.
Поведінкові чинники: як стиль водіння змінює реальну витрату
Тут криється головний секрет. Турбований двигун має більший потенціал до економії в спокійних режимах, але й більший потенціал до перевитрати при агресивній їзді, ніж аналогічний за потужністю агрегат без турбіни.
При спокійній їзді турбокомпресор особливо ефективний, тому плавні розгони, стабільна швидкість – це дозволяє економити бензин.
З іншого боку, агресивна манера водіння, наприклад, часті та раптові прискорення, їзда на високих швидкостях, дає зворотний ефект. У такій ситуації й справді можна задуматися про «ненаситність» турбокомпресора. Але це не провина машини – це провина людини.
Й, хоча очевидно, що відмова від різкого старту «з місця», поступове прогрівання та охолодження механізму, а також використання круїз-контролю на трасах на постійній основі дозволяють економити, реальність дещо інша.
Турбована машина все ще міцно асоціюється з потужністю, агресивністю та всіма іншими принадами, на кшталт «гучного глибокого рокітливого звуку» мотора. Тобто, з більшою ймовірністю вибір на користь авто з турбіною зробить людина, яка сама по собі схильна до агресивної манери водіння.
Турбіна + економія палива: коли це реально
Як можна побачити з переліку технічних чинників, які впливають на рівень витрати палива турбіною, вона цілком може використовуватися саме для зниження споживання бензину.
Яскравим прикладом є сучасні малолітражні турбодвигуни – це відповідь інженерів на виклики економії та екології. Їхні переваги в економічності не міф, а стовідсоткова реальність, яка підтверджується тестами та досвідом експлуатації.
Судіть самі, зараз є:
-
двигуни об'ємом 1.0, 1.2, 1.4, 1.5 л з турбонаддувом, наприклад, Ford EcoBoost або VW TSI/TFSI, Renault TCe, і так далі, сьогодні вони стали заміною моторам 1.6-2.0 л: їх відрізняє менша витрата палива;
-
високий крутний момент на низьких оборотах, що дозволяє підтримувати швидкість чи плавно прискорюватися та їхати фактично «на тязі», де витрати пального мінімальні;
-
точна подача палива за рахунок прямого упорскування GDI;
-
оптимізація наповнення циліндрів для максимальної ефективності за будь-якого режиму (VVT);
-
конструкції з підвищеною ефективністю, такі турбіни майже не зіштовхуються з турбоямами, здатні працювати у широкому діапазоні оборотів.
До того ж всі ці сучасні елементи управляються комплексно за допомогою електронного блоку. Реальна різниця у витраті палива між звичайним та турбованим двигуном становить від 1 до 3 літрів на сотню кілометрів. Це суттєва економія.
Головне – пам'ятати, що потенціал економії розкривається при спокійній та усвідомленій манері їзди. У такому режимі ви не тільки заощаджуєте гроші, а й знижуєте ризики потрапляння до дорожньо-транспортних пригод.


