Ознаки несправності турбокомпресора у сільгосптехніці

Сільське господарство є важливою частиною української економіки, тому обладнанню, яке застосовується у цій сфері, приділяється велика увага. Особливо, якщо це потужні агрегати з турбонаддувом, що використовуються на різних етапах сільгоспробіт. І турбокомпресор – ключовий елемент сучасних дизельних ДВЗ, які встановлюються у тракторах, комбайнах та іншій сільськогосподарській техніці. Він збільшує потужність двигуна, нагнітаючи в циліндри додаткове повітря, що підвищує ефективність згоряння палива. Однак через високі навантаження, перепади температур та агресивні умови експлуатації турбіна може вийти з ладу. Несвоєчасне виявлення проблем або їх ігнорування призводить до дорогого ремонту та простоїв у період збирання чи посівної.
У цій статті ми опишемо основні ознаки несправності турбокомпресора та можливі заходи профілактики.
Зниження потужності двигуна
Турбіна дозволяє ДВЗ повною мірою розкрити свій потенціал, тому перший тривожний сигнал – помітне падіння потужності. Трактор чи комбайн із справним турбокомпресором легко справляється з навантаженнями: піднімає плуг, переміщає вантажі, працює на крутих схилах. Якщо техніка «барахлить» та «захлинається», дивно реагує на педаль газу або не може підтримувати оберти під навантаженням, це вказує на нестачу повітря.
Компресор або не створює необхідного тиску, або втрачає його через розгерметизацію системи. Причини можуть бути різними:
-
знос елементів ротора (механічні пошкодження лопаток від попадання пилу, піску чи металевої стружки);
-
засмічення каналів нагаром (при використанні неякісного палива чи олії) блокує рух повітря;
-
несправність чи заклинювання клапана вестгейту.
Визначити проблему можна лише спеціальними тестами. Якщо ДВЗ не розвиває понад 70% номінальної потужності, потрібна діагностика турбокомпресора.
Незвичні звуки з боку турбіни
Справний турбокомпресор працює з рівномірним гулом. Це характерний низький гуркітливий звук, який ні з чим не сплутати. Сторонні шуми – привід негайно заглушити двигун. Особливо, коли ви чуєте:
- свист та/або шипіння (ознака витоку повітря, що виникає через тріщини в інтеркулері, знос патрубків, ослаблення хомутів);
- скрегіт та/або стукіт (симптом механічних пошкоджень);
- виття та/або вібрація (дисбаланс елементів турбіни, може спровокувати різні поломки в найближчому майбутньому).
Ігнорування звуків може призвести (і зазвичай приводить, і дуже швидко) до повного руйнування турбіни. Наприклад, лопатка, що відірвалася, може потрапити в двигун, викликавши необхідність у капітальному ремонті.
Підвищена витрата палива
Турбокомпресор безперечно впливає на економічність витрати пального. Його наявність дозволяє підвищити потужність за рахунок повнішого спалювання палива. Таким чином, витрата пального знижується. Зате при його несправності двигун витрачає більше палива для компенсації нестачі потужності. До того ж двигун внутрішнього згоряння працює на межі, що завжди підвищує витрату палива. Зрештою, все це впливає на роботу електроніки. ЕБУ може некоректно інтерпретувати ситуацію та додатково підвищувати подачу пального.
Відмінність може становити на 15-20% більше палива, ніж у ламінарному режимі.
Дим із вихлопної труби
Зверніть увагу на колір диму. Крім інших достоїнств, наявність турбіни допомагає знизити токсичність вихлопних газів. Тож їхній відтінок теж допомагає точніше визначити проблему. Отже, якщо дим:
-
чорний, це вказує на неповне згоряння палива через нестачу повітря;
-
сизий або синій є ознакою того, що олія потрапляє в камеру згоряння;
-
білий дим вказує на згоряння антифриз, що означає пошкодження системи охолодження.
Особливо небезпечний сизий дим: він сигналізує, що масло йде з двигуна, підвищуючи ризик перегріву та заклинювання.
Масляні потьоки або зниження рівня масла
Турбокомпресор змащується моторним маслом, яке циркулює спеціальними каналами та знаходиться під високим тиском. Якщо ви помітили масляні патьоки на корпусі турбіни, або рівень масла в двигуні внутрішнього згоряння падає без видимих причин, перевірте:
-
стан ущільнювальних елементів (знос сальників – часта проблема, такі ущільнювачі пропускають масло в систему наддуву);
-
цілісність маслопроводів, адже розгерметизація очевидна, це можуть бути тріщини чи ослаблені з’єднання;
-
тиск у картері, він може бути занадто високим, а надлишковий тиск практично виштовхує олію через найменші отвори.
Витоки масла виключно небезпечні, адже вони не тільки знижують ефективність мастила турбіни, а й призводять до забруднення різних її елементів. Процес зношування усієї конструкції прискорюється на кілька порядків.
Профілактика заклинювання і перегріву турбін у тракторів і комбайнів
Очевидно, що турбокомпресор потребує ретельного догляду. Особливо важливо дотримуватися рекомендацій виробників. Наприклад, щоб уникнути поломок сільгосптехніки з турбонаддувом, дотримуйтесь таких правил експлуатації та обслуговування турбіни, як:
-
використання якісних масел та фільтрів (масло повинно відповідати рекомендаціям виробника, а заміну фільтру треба проводити кожні 500 мотогодин, якщо робоче середовище дуже запорошене – ще частіше);
-
прогрівання та охолодження двигуна (після запуску дайте мотору попрацювати на холостих обертах 3-5 хвилин, перед зупинкою повторіть цю процедуру);
-
контроль стану повітряного фільтра (брудний фільтр створює опір повітряному потоку, що змушує турбіну працювати з перевантаженням);
-
своєчасне технічне обслуговування та діагностика за перших ознак несправності.
Зрештою, не варто перевищувати рекомендовані виробником обороти двигуна.
Насамкінець варто сказати, що турбокомпресор у сільгосптехніці зазнає екстремальних навантажень, втім, як і вона сама, але його ресурс можна значно продовжити. Вчасно реагуйте на зниження потужності, незвичайні звуки, дим та витік масла. Дотримуйтесь графіку технічного обслуговування, використовуйте якісні витратні матеріали та деталі, а також навчайте операторів правилам експлуатації. Пам'ятайте: ремонт турбіни обходиться в 3-5 разів дорожче за профілактику. Тому інвестиція у своєчасне обслуговування найкраще захистить вашу техніку від простоїв у найвідповідальніший момент.